Uinta Crooked Line Labyrinth Black Ale 13,2 %

Bild

I helgen öppnade jag en av mina flaskor av Uinta Crooked Line Labyrinth Black Ale 13,2% från 2011. Uinta Brewing Company är ett bryggeri som grundades 1993 i ett mekanikergarage i Salt Lake City, Utah, USA. Deras Uinta Crooked Line Labyrinth Black Ale  är en imperial stout som bryggts tillsammans med lakritsstavar innan den lagrats på ekfat. Det är en stor flaska, 750 ml, och jag kände därför att det var fördelaktigt att vi var tre personer som delade på flaskan.

När den hälldes upp var vätskan riktigt mörkt brunsvart med ett tunt brunsvart skum som snabbt lägger sig helt.

Den har en underbart mörk doft av choklad, kaffe, lakrits, anis och en doft som jag bäst kan beskriva som… soja? Doften är komplex men samtidigt enkel eftersom de olika tonerna verkar balanseras väl mot varandra.

Den smakar väldigt fint av välrostat kaffe med bitter mörk choklad och lite bär. I smaken blandas söt- och saltlakrits väldigt fint. Avslutet är beskt och torrt och eftersmaken är full av lakrits.

Bild

Det är en väldigt lättdrucken öl för att vara över 13%. Fatlagringen har troligen bidragit till att mildra några av de grövre smakerna, men i övrigt märks inte fatlagringen av i någon större utsträckning. Det är en välbalanserad öl med tydlig karaktär av lakrits. Men jag får här erkänna att jag älskar lakrits, de som inte gillar lakrits lika mycket kommer säkert inte hålla med mig om mitt höga betyg. Det är en riktigt bra öl. Har några flaskor till som jag ska spara för att se hur de utvecklar sig.

Betyg? Det är en väldigt bra öl, jag ger den därför 4,5/5.

/Jeez Louise

About Ölfront

Jag är en helt vanlig tjej som föddes i mitten av 80-talet. Mitt ölintresse började med lite tjeckiska lager och milda stouts, men det har med tiden utvecklats till ett starkare intresse och en vilja att ständigt prova nya typer och sorter. Idag uppskattar jag de flesta ölstilar Sedan några år har ölintresset tagit fart ordentligt och jag jagar nu aktivt öl och beställer ofta hem olika knepiga öler. Jag har sedan några år använt olika betygsättningssidor på nätet (ex. iglaset) för att hålla reda på vad jag har druckit och vad jag tyckte om det. Jag känner nu att det inte räcker utan det är dags att ta nästa steg, att starta en blogg. Resultatet är detta; Ölfront. Ta recensionerna för vad de är, en glad amatör som driftar en personlig uppfattning. View all posts by Ölfront

7 responses to “Uinta Crooked Line Labyrinth Black Ale 13,2 %

  • Fredrik Ölhunden

    Visst är den bra! Jag håller med om den stora salta sojatonen i den här. Jag brukar koppla den till fatlagringen.
    Välkommen till bloggvärlden!

    • Ölfront

      Den är toppen! Jasså, det är så det ligger till! Den kopplingen har jag inte gjort innan. Är det vanligt bland fatlagrade öler att de har toner av soja?
      Tack! 🙂

      • Ölhunden

        Det kan iof finnas sojatoner i imperial stouts även om dom inte fatlagrats tycker jag, men överlag tycker jag att den extra salta svarta tonen kan bli extra tydlig i de fatlagrade varianterna. Kolla Yetiserien bl.a. Där tycker jag också det blir väldigt salt och tjockt likt soja.

  • Roger Karlsson

    Jag gillar verkligen Labyrinth, av de lakritsöl jag testat så står den allra högst i kurs. Jag har dock ännu inte testat en hel flaska, bara smakprov (vid fler än ett tillfälle).
    Kul med ytterligare en blogg att lägga upp i min blogg-roll!
    /Alf

  • Joel - ölamatören

    Labyrinten är riktigt trevlig. Har en kvar i källaren från släppet på bolaget (när det nu var)

    • Ölfront

      Om jag minns rätt så var det släppet… juni 2011? Jag tog en privatimport på dessa från Wicked Wine, jag fick välja mellan Labyrinth 2011 och Labyrinth 2012. Klart jag tog 2011 och sparade in tid att lagra 😉

Leave a comment

Ölamatören

Beer, the final frontier

Öl är gott, resor är kul.

Beer, the final frontier

Anders And Ale

Beer, the final frontier

Fajan o Jöns

Beer, the final frontier

BeerSweden

Beer, the final frontier

Ölrådet Ölblogg

Beer, the final frontier

Uppdrucket

Beer, the final frontier

Ölhunden

Beer, the final frontier

Alf Tycker Om Öl

Beer, the final frontier

Kornmalt & Humlekottar

Beer, the final frontier

VÄLBALANSERAD

Beer, the final frontier

Ofiltrerat - en öldrickares tankar

Beer, the final frontier

Humligheter

Beer, the final frontier

Portersteken

Beer, the final frontier

Ölsvammel

Beer, the final frontier

MankerBeer.com

Beer, the final frontier

Ölfront

Beer, the final frontier